Підкорити з перших слів: все для успішного виступу на публіці

Скільки проводиться таких презентацій заходів, де присутні нерідко відволікаються на щось або запитують себе: «Чи скоро кінець цьому?».

Чому найчастіше виступи настільки нудні? Як зробити своє цікавим, корисним, таким, що запам’ятовується для публіки? Варто скористатися перевіреною стратегією, щоб зробити все правильно.

Зачепити увагу

Людина, яка збирається виступати перед публікою, на старті івента є хвилина. Потрібен цей час, щоб привернути увагу гостей, створити довірчу атмосферу, зорієнтувати в тематиці спічу, зацікавити у прослуховуванні.

Варто творчо підійти до виступу. Ця частина роботи складна.

Які складові цікавої мови? Найбільш ефективний спосіб розповісти про якусь ідею – розповісти на самому початку історію. В ідеалі – пов’язане із життям.

Сторітелінг

Якщо інформація, що надається, стає частиною історії, людям легше дається запам’ятовування. У структурі останньої є якась магія. Слухачам необхідний контекст, який допомагає ув’язати те, що їм відомо, з почутим щойно. Людина розуміє одні події, пов’язуючи з іншими, вже зрозумілі, відчуті, продумані.

Тобто, починаючи з життєвої розповіді, спікер надає аудиторії те, з чим вона встановлює зв’язок. Презентація стає важливою для учасників, є більше ймовірності, що вони запам’ятають поданий матеріал. Сторителлінг утримує увагу тих, хто слухає, більше розбурхує мозок.

Отже, важливо одразу привернути присутніх. Storytelling – чудовий варіант для цього, найуспішніший, найсильніший прийом. Ідеально, якщо це розповідь із «перших рук», яка чітко свідчить, про що буде подальша розповідь, чому присвячена зустріч.

За фактом, кожна історія в деконструйованому вигляді є чіткою структурою. Оповідь будується на зав’язці, потім слідує кульмінація, після неї слухач чекає, чим усе закінчиться. У фіналі – розв’язка.

Починайте з маленького вступу, розкажіть про себе. Важливо переконати аудиторію у своїй компетентності щодо питання, яке беретеся обговорювати. Виявіть суть проблематики, позначте її, сформулюйте грамотно. Вирішення проблеми – окрема тема всередині самої історії. Слід побудувати своє оповідання, орієнтуючись на нормальну структурованість. Кульмінацією сторителлінга має бути ідея, що пропонує вирішення проблемних питань.

Головне тут – знання свого матеріалу! «Стрибати» вище голови не потрібно, розповідайте лише про те, в чому розумієтеся. Так буде посилено рівень довіри публіки. А те, що ви чудово розумієтеся на темі, дуже допоможе, коли настане час відповідати на запитання присутніх.

Як варіант, можна почати з невимушеного жарту, кумедної життєвої ситуації, можна розповісти казку, притчу, байку, розповісти про історичну подію, побічно пов’язану з тематикою доповіді. Якщо не вдалося вигадати жодної гостроти, спікер може поділитися випадком з особистого досвіду. Потрібно зацікавити публіку максимально. Тому що більше вироблено вау-ефекту з моменту вашої появи на сцені, то краще.

Не забувайте: є лише хвилина-півтора, щоб вразити, захопити гостей своїм виступом.

Інші важливі нюанси

Дуже допомагають переконувати риторичні питання. Але вони мають бути продуманими. Задають їх у правильній формі. Тоді присутні будуть слідувати шляхом, який пропонує виступаючий, їх неважко схилити до потрібної точки зору.

Задійте значну цитату. Процитуйте відому особистість. Ім’я її надасть мовлення вагомості, соціальної значущості, привабливості. Тільки цитата має бути доречною, нести сенс. Важливою є її актуальність тут і зараз, для конкретних людей.

Наведіть “шокову” статистику. Можна зробити таким заголовок свого спічу. Статистичні відомості, помітна назва або смілива заява переконають публіку прислухатися до ваших заяв, у необхідності в майбутньому слідувати запропонованим рекомендаціям. Головне: останні мають відповідати меті вашої мови.

Надайте ефектне фото. Таке зображення часто коштує сотні фраз. Якісні фотографії доповнять виступ, зроблять яскравішим, ще більше привернуть до нього увагу.

Можна запустити коротке відео. Воно “виведе” людей на емоційне реагування. Так, на відміну від слайдів (про них – нижче), «короткий метр» додасть драми. Суть вашої ідеї буде передана швидше.

Прекрасний спосіб утримання уваги аудиторії – залучення тематичного реквізиту. Думку спікера підкреслить візуальна підтримка.

Допоможуть довести виступ до ідеалу та інші рекомендації, які варто задіяти.

Корисно та просто

Суть доповіді має бути в користі та простоті. Важливо розповідати публіці нове, наводити різні приклади, ділитися своїм та чужим компетентним досвідом.

Говорити потрібно мовою вашої ЦА. Зважайте на те, що занудних розумників не люблять ніде. Потрібно говорити ясно, швидко.

Задіюємо слайди

У певні моменты промови необхідний мінімум тексту і максимально доповнюють розповідь картинок.

На основних тезах промови зробіть акцент, доповніть їх відповідними зображеннями. Якщо слайди не містять картинок, очевидна текстова завантаженість, такі діапозитиви ніхто не запам’ятовує. Крім того, вони виснажують спікерську мову, адже завдяки вдало підібраному матеріалу можна викликати необхідну асоціацію, наголосити на важливості повідомлення, забезпечити легкість сприйняття інформації.

Важливість зорового контакту

Безумовно, коли виступаєш перед великою кількістю людей, неможливо зазирнути кожному у вічі. Та в цьому немає потреби. Слід виділити собі деяких слухачів у різних частинах зали і контактувати поглядом із нею.

Відповідаючи на запитання, такий контакт розподіляють наступним чином: приблизно сімдесят відсотків даруємо всім присутнім потроху, тридцять, що залишилися, – запитав.

Не забуваємо про активність: рух, жестикуляцію

Ніхто не стане сперечатися з тим, що більше уваги здатні завоювати саме рухомі об’єкти. Намагайтеся жестикулювати де це доречно. Рекомендація “роз’яснити на пальцях” цілком підходить під ситуацію. “Апелюйте” ілюстративними жестами.

Але тільки не мельтешіть. Ідеально, якщо, виступаючи ви поділяєте фрази, рухи.

Важлива енергія: відкриваємося назустріч аудиторії

Є оратори, які заражають всіх своєю енергетикою. Слухати їх цікаво, легко. Тому дуже важливо і стати такими. Той спікер гідний щирої уваги, справжньої поваги, яка здатна максимально захопити, зацікавити публіку. Такий промовець не просто дарує потрібні, своєчасні, корисні фрази, а й несе найпотужніший заряд енергії.

Відкидайте страхи. Ви повинні полюбити свою доповідь, яка сидить перед вами. Наповнюйте мова ентузіазмом, оптимістичними, «запальними» словами.

Час відповідати на запитання

Це завершальний «ступінь» майже кожної доповіді. Але якщо володіти темою «від і до», добре розбиратися в матеріалі, зненацька спікера не застати.

Відповідати треба гідно. Насамперед, даючи відповіді, не можна «сходити» в діалог із публічної мови. Трапляється подібне, коли питання, що було задано, ставлять ще. 

Але не можна забувати про негласне правило: кожен може запитати лише один чи двічі. Друге питання – лише як уточнення. Решта має обговорюватись у персональній культурній бесіді. Тому в момент назрівання обговорення важливо ввічливо усунутись від дискусії. Слід іншим дати можливість висловитися, уточнити щось для себе, так далі. Так і кажіть, подякувавши: «Відповім на все у перерві».

Буває, що питання ставлять каверзні. Як чинити оратору в такому випадку?

Будьте ввічливі, спокійні. Пам’ятайте: у неприємних ситуаціях стояти стовідсотково у справі, коротко, лаконічно, ємно. Не слід докладно говорити, розмірковувати, уникати суті. “Ілюструйте” думку прикладами, в ідеалі – витримками з спічу.

Виключаємо стоп-моменти

Звертаємо увагу на таке:

  • не миготіть по сцені;
  • не потрібна надмірна міміка;
  • розповідайте, а чи не читайте з аркуша, екрана;
  • викореніть слова-паразити;
  • уникайте запинок.

І не забувайте: матеріал не можна викладати монотонно, без інтонації, не роблячи пауз.